To blog or not to blog…


Wie mij beter kent weet dat ik iemand ben die zich doorgaans verzet tegen hypes en modegrillen. In de boekwinkel loop ik de stapel top-10-boeken voorbij zonder de geprezen werken een blik waardig te gunnen (alleen als ik mijn airmiles eraan kan besteden, want wat moet je daar anders mee, wil ik bij V&D nog wel eens vanuit een ooghoek de kaften snel beoordelen).

Zo ging het dus ook met bloggen. Wie heeft dat woord eigenlijk bedacht: bloggen? Dat is nou typisch een woord dat je alleen maar moet lezen, nooit uitspreken. Ik ga er in ieder geval een beetje van kokhalzen en krijg heimwee naar het onschuldige ‘Lief dagboek’ uit mijn tienertijd.

publish_or_perish

Gerenommeerde marketinggoeroes konden fijn roepen dat bloggen moet en dat elk zichzelf respecterend bedrijf zijn kennis én zijn sluikreclame erin kwijt kan. Ik bleef mij met hand en tand verzetten. Ik zag teveel slechte blogs, in slecht Nederlands en met teveel blabla. Zoals de blog van een bedrijf dat barstte van de spelfouten. Of dat van een tekstschrijver die zijn lezers vaak verveelde met hoe hij in een winkel werd bediend of waar hij zijn honden uitliet, in plaats van iets nuttigs te vertellen over het runnen van een eigen bedrijf, want dat was waar hij eigenlijk over moest schrijven (dat beweerde hij althans zelf; inmiddels is hij gestopt zonder opgaaf van reden).

Maar nu moet ik met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik gezwicht ben, voor de bijl en door de knieën ben gegaan, ik heb kleur bekend. IK BLOG! En eigenlijk was het – hoewel ik niet graag voorspelbaar ben – wel een beetje te voorspellen (‘ja, dat is echt iets voor jou’, zei een collega-vertaalster gisteren nog). Ik schrijf, en deel graag wat ik schrijf. En als ik ook nog eens schrijf over zaken die mensen nuttig of op zijn minst leuk vinden, wordt iedereen er alleen maar blijer van. Maar als het ooit slecht wordt… laat iemand me dan uit mijn lijden verlossen en me zeggen dat ik mijn onzin beter voor mijn ‘Lief dagboek’ kan bewaren (als jullie het echt leuk vinden dan hoor ik dat natuurlijk nog liever).

One thought on “To blog or not to blog…

  1. Irene schreef:

    Hoi Cora,
    Ga lekker door meid, hartstikke leuk!
    groet Irene Vijfvinkel
    Pentagram Cherry Fotografie

Reacties zijn gesloten.