Meer of minder werken?

Werk jij om te leven of leef je voor je werk? Ik vind mijn werk fantastisch en ik steek er wel eens meer tijd in dan misschien goed voor me is. Maar ik zorg er wel voor dat ik voldoende rust, ontspanning (mijn werk kan ook ontspannend zijn) en sociale contacten in mijn leven heb. Met andere woorden: ik denk dat ik een goede balans heb gevonden.

Cluttered_Desk

Op de weblog van Jeff Staple (Call me Jeffrey) las ik het artikel ‘Work smarter and harder’

Wat mij volledig duidelijk werd, is dat er twee soorten ondernemers zijn te onderscheiden: de aanpakkers en de lifestylers.
Lifestylers werken om te leven. Het zijn het soort mensen dat hun mobieltje in de hotelkamer achterlaten als ze naar het zwembad gaan. Het zijn de mensen die niet hun e-mail checken als ze om drie uur ’s nachts naar het toilet moeten. Ik neem aan dat Tim Ferriss een lifestyler is. Zijn website bevat afbeeldingen van mensen die een massage krijgen, gaan skiën, ballroomdansen en die hun biceps trainen. De cover van dit boek is het silhouet van een hangmat tussen twee palmbomen. “Ontvlucht de 9-5 routine, ga wonen waar je wilt en word een van de nieuwe rijken.” Dat klinkt nogal saai. Bovendien zou ik mezelf geen nouveau riche willen noemen.

Ik? Ik ben een aanpakker (aww, yeah!). Ik ontvlucht de 9-5 routine door van 8 tot 8 te werken. Ik werk in het weekend. Als ik niet werk, denk ik wel aan werk. Klinkt dat vreselijk? Misschien verschillen we dan van mening over wat werken is. Werken heeft voor mij geen negatieve bijklank. Het is zowel lonend als inspirerend, het is net zo goed opwindend als ontspannend. Ik houd altijd mijn doel in de gaten: de zaken voor ons bedrijf, voor de gemeenschap en voor de klanten steeds blijven verbeteren. Niet dat ik geen privéleven heb, aanpakkers zijn een kei in multitasken. Ze zien in dat ideeën en kansen op elk moment kunnen verschijnen en daar zijn ze altijd klaar voor. Heb je Gary Vaynerchuk wel eens zien spreken of gekeken naar WLTV? Een aanpakker. Wel eens gezien hoe Marc Ecko altijd 100 dingen tegelijk doet? Een aanpakker. Aanpakkers werken slimmer én harder.

[Vertaling: Cora Bastiaansen]

Ben jij een aanpakker of een lifestyler? Ik hoor graag je ervaringen.

2 thoughts on “Meer of minder werken?

  1. Irene schreef:

    Ik werk wel om te leven hoor. Als je al het andere uit het oog verliest en alleen gefocust (hoe schrijf je dat, ik ben een fotograaf geen tekstschrijver) bent op je eigen werk, dan lijkt het leven me pas saai.
    Groet Irene

  2. corabas schreef:

    Irene, dank voor je positieve reactie hier en bij mijn eerste post. Je lijkt me inderdaad iemand die ook een goed evenwicht heeft gevonden!

Reacties zijn gesloten.