Twitterologie of de kunst van het twitteren

Na de crash van het toestel van Turkish Airlines op 25 februari 2009 was twitter, een sociale netwerksite en microblogmedium, een van de eerste media waarop de informatie te volgen was. Twitter was eerder al in populariteit aan het toenemen, maar doordat het vervolgens veel aandacht kreeg in de media, neemt het nu spectaculaire vormen aan. Hoewel nog lang niet iedereen twittert. Sommigen zien het nut er (nog) niet van in of weten gewoon niet wat het is. Voor die laatste categorie is hier een eenvoudige uitleg (in het Engels) van twitter:

Twitter heeft inmiddels zijn eigen taalgebruik. Kennis van de gangbare twitter-termen en hoe je ze op de juiste manier gebruikt, kan je als twitteraar helpen bij het managen van je tweets, en het begrijpen van wat je followers zeggen.

Twitter basistermen

In het Twittonary (twitter dictionary) vind je woorden die verwijzen naar acties, gedragsregels of tools. De meeste woorden die gebruikt worden, beginnen met ‘tw’, de eerste twee letters van ‘twitter’.
Zo worden twitter-gebruikers ook wel Tweeters, Twitterers (Twitteraars in goed Nederlands) of Tweeple (van people) genoemd.
Tweets zijn de 140 karakters tellende berichten die ze plaatsen.
Met Follow geef je aan dat je de tweets of berichten van een twitteraar wilt ontvangen, waardoor je een follower (volger) wordt. In je profiel verschijnt het aantal followers dat je hebt en het aantal tweeters dat jij volgt (following). Hoe meer followers je hebt, hoe populairder je uiteraard bent (President Barack Obama heeft bijvoorbeeld meer dan 400.000 followers).

Er zijn twee manieren om direct contact op te nemen met een follower. Direct Messages (DM) zijn privé-tweets (berichtjes) die alleen de follower kan zien, maar @replies (aan iemand te richten door het @-symbool voor de gebruikersnaam te plaatsen) verschijnt in het bericht en is dus zichtbaar voor alle followers. Beide soorten tweets mogen niet meer dan 140 karakters lang zijn.

Twitter in het dagelijks gebruik

Door het grote aantal tweets zijn er veel twitter-termen uit de twitter-gemeenschap voortgekomen en deze kunnen je helpen bij het organiseren en lezen van tweets.
Twitteraars plaatsen de afkorting RT (Retweet) vóór iets wat ze opnieuw publiceren of herhalen van een andere gebruiker, meestal een interessante link, een citaat of een vraag.
Een Hashtag maak je wanneer je het ‘hash-symbool’ (hekje) plaatst vóór een woord, om tweets te markeren, te organiseren of te filteren op onderwerp of categorie, en om context aan te geven. Bijvoorbeeld: wanneer je een twitter-discussie voert met je followers over gangbare twitter-termen, dan kan je #twittertermen in je tweet zetten. Dit is een handig middel om discussies, nieuwsitems of populaire onderwerpen te volgen en het maakt het makkelijker om onderwerpen te zoeken (bijv. in Twittersearch).

Er zijn inmiddels ook een aantal grappige en vreemde twitter-termen ontstaan, zoals Twitterati, een A-lijst van tweeple die iedereen wil volgen (bijv. Stephen Fry of John Cleese); Tweeterboxes – mensen die teveel tweeten; Dweet – een tweet die je plaatst als je dronken bent; en Tweading – (van reading) tweets lezen.
In het Twittonary (twitter-woordenboek) kun je je eigen termen toevoegen en met het groeien van de site, groeit ook het aantal tools, termen en afkortingen.

Verbeter je twitter-gebruik

Als je net begint en nog op zoek bent naar interessante mensen om te volgen, kun je eens kijken op WeFollow, de Twittergids (NL) of JustTweetIt.

Om goed vindbaar te zijn, moet je een duidelijk profiel aanmaken; volledigheid wekt bovendien vertrouwen.

1. Voeg je echte naam toe via ‘Settings’ — Ik probeer wel eens mensen te vinden die interessant kunnen zijn om te volgen, maar waarvan ik de Twitter-naam niet ken. Als hun echte naam er niet in staat zijn ze vaak onvindbaar.
2. Vermeld waar je woont — Als je niet je woonplaats wilt vermelden, geef dan de provincie aan of de stad waar je het dichtste bij woont. Je locatie vermelden is handig wanneer er twitteraars zijn met dezelfde naam.
3. Link naar je blog / website / LinkedIn-profiel — Op twitter kan het wel eens aanvoelen of je gestalkt wordt, je kent de ander niet en de ander kent jou ook niet. Om elkaar wat beter te leren kennen, kun je andere twitteraars verwijzen naar je website, je blog of je profiel op LinkedIn. En zo krijg je dus ook nog eens meer bezoekers op je site.
4. Beschrijf jezelf — Vaak gebruiken mensen de twitter-bio als een afvalbak voor alles wat ze kwijt willen: internetdeskundige, koffiedrinker, vader van 2, enz. Probeer jezelf eens te beschrijven in maximaal 140 karakters en maak het interessant, bijzonder en prettig om te lezen. En wees niet bang om er wat persoonlijke informatie in te zetten.
5. Zet er een foto van jezelf bij — Als je twitter zakelijk gebruikt hou de foto dan ook zakelijk (niet in bikini of met een glas bier in je hand).

Twitter is een briljante uitvinding, mits je hem goed gebruikt. Ik ben bijvoorbeeld niet (altijd) geïnteresseerd in het feit dat iemand de kat binnenhaalt of dat zijn computer hapert (behalve als hij een goede oplossing biedt waar anderen ook wat aan hebben). En als de vrienden waarmee je twittert dat wel willen weten, dan zet je dat in een DM (zie hierboven). Maar een link naar een boeiend artikel of een leuke blog is altijd welkom. En mensen die creatieve ideeën of vurige discussies het twitterverse (twitter universe) in gooien, kunnen op mij rekenen als hun follower.

Of volg mij…

Advertenties

2 thoughts on “Twitterologie of de kunst van het twitteren

  1. cosycasa schreef:

    Ha Cora,
    wat fijn een uitleg over Twitter. Ik bener wel mee begonnen, maar ik moet de mogelijkheden inderdaad nog ontdekken. Ik zal je eens even volgen…

    groetjes Sandra

  2. corabas schreef:

    Ha Sandra,
    Dank je. Ik merkte dat het toch voor heel veel mensen nog niet vanzelfsprekend is, dat twitteren.
    Leuk dat je me volgt, ik volg je terug!
    Groetjes,
    Cora

Reacties zijn gesloten.