Jij bent ook een grijze muis!

i-love-grey-voor-weblog-150

Vorige week was ik te gast bij een vertalersbijeenkomst waar Anneke Dekkers sprak. Anneke is trainer en coach en ze stelde dat bijna iedereen een grijze muis is. Van de uitblinkers zijn er maar een paar: volgens de normverdeling van wiskundige Gauss is zo’n 68,2% middelmatig.

In een kleine test moesten we een paar vragen beantwoorden over hoe invloedrijk je dacht te zijn, of je wel eens onderscheiden was, en of je omgeving (niet je moeder) tegen je opkeek. Natuurlijk antwoordde iedereen ‘nee’ op de meeste, zoniet alle, vragen. De herkenbaarheid van de middelmatigheid was groot. Tijdens Annekes presentatie werd er door alle aanwezigen (vooral vrouwen) gelachen en geknikt. We hadden allemaal wel eens gefaald en volgens Anneke moesten we dat loslaten en afscheid nemen van onze ideale ik.

Maar achteraf riep de stelling van Anneke heftige reacties op. Want wie wil er nu een grijze muis zijn?

Mensen die eruit springen, of dat nu ‘verliezers’ zijn (Anneke noemt het ‘losers’, wat ik negatiever vind klinken dan ‘verliezers’; hoe komt dat toch?) of ‘winnaars’, zijn vrijwel nooit gemakkelijk in de omgang. Een middelmatig persoon heeft, wanneer hij vrede heeft met zijn middelmatigheid, evenwicht in zijn leven en dat leven hoeft bovendien helemaal niet saai te zijn. Nu vind ik mezelf wel middelmatig, maar zeker niet grijs. Door complimenten, en ook kritiek, uit mijn omgeving voelt het goed om bij de middenmoot te horen, terwijl ik weet dat ik als mens uniek ben.

Middelmatigheid is dus prima, maar om te zeggen dat niet iedereen uniek is, dat gaat ook mij te ver. Natuurlijk zijn er mensen die net zo kunnen vertalen of schrijven als ik. Natuurlijk zijn er schilders die net zulke mooie schilderijen maken als andere schilders. Maar ieder heeft zijn eigen stijl, ieder mens is anders. Wat iemand uniek maakt is niet dát hij kan schrijven of schilderen, maar de combinatie van zijn kwaliteiten en karaktertrekken. Dat maakt hem tot Picasso of Jopie Huisman, dat maakt haar tot Saskia Noort of Marguerite Duras

Grijs bestaat niet, ieder mens heeft oneindig veel kleuren!

Vind jij jezelf een grijze muis of ben je uniek?

2 thoughts on “Jij bent ook een grijze muis!

  1. Paul Bas schreef:

    Er zijn ongetwijfeld veel mensen die tevreden zijn met een bestaan als grijze muis, maar ik ben iemand die graag het gevoel heeft dat ie iets bijdraagt aan de wereld, hoe kleinschalig ook.
    Ja, ik vind mezelf uniek. Vanwege mijn specifieke (combinatie van) talenten. Zoals bijvoorbeeld mijn affiniteit voor schrijven, gevoel voor vormgeving en een grote passie voor sportwagens mij inmiddels een plaats hebben bezorgd in de redactie van een 300 leden tellende club van TVR-bezitters en -liefhebbers.
    Anderzijds hebben mijn voorliefde voor hoeden, kennis van computers en – wederom – gevoel voor vormgeving geleid tot het opzetten van een site ter promotie van een verloren gewaand mode-accessoire: de herenhoed.
    Beide combinaties van talenten zullen me waarschijnlijk niet boven de middelmatigheid uittillen tot het niveau van eeuwige roem en glorie, maar maken me wel uniek.

  2. corabas schreef:

    Jij bent zeker uniek!

Reacties zijn gesloten.