Jij bent je merk; over authenticiteit en herkenbaarheid

Een tijd geleden was ik uitgenodigd door Marjan Timmer van Anders Veranderen om bij haar een workshop te volgen over personal branding. In die tijd was me de betekenis of het nut daarvan nog niet helemaal duidelijk, maar inmiddels zie ik veel mensen op het internet voorbijkomen waarvan de persoonlijkheid staat als een huis en je de naam onmiddellijk associeert met wat ze doen, waardoor me duidelijk is geworden hoe belangrijk jij – zeker als zzp’er – als persoon voor je eigen bedrijf bent. Een paar voorbeelden van deze ‘merkmensen’: Laura Babeliowsky, Erno Hannink, Martijn Aslander, Sanne Roemen, en internationaler: Seth Godin en Guy Kawasaki (ze hebben bijna allemaal een URL met hun eigen naam).

79441_kuka_kula

Herkenbaar merk

Tijdens de workshop van Marjan werden een aantal kritische en onverwachte (levens)vragen gesteld (wie zou ik willen zijn als ik een man was?) om je te laten nadenken over waar je voor staat en wat je wilt uitdragen. Wat zijn je drijfveren? Je passies? Vervolgens werden de associaties opgeschreven die bij de groep opborrelden.

Wat hieruit naar voren kwam, was dat je op zoek zou moeten naar een unieke of in ieder geval sterke eigenschap of een bepalend kenmerk van jezelf en proberen die kwaliteit te verwerken in het werk dat je doet en alle communicatie eromheen. Zoals Angelina Jolie niet alleen actrice is, maar ook een wereldverbeteraar. Of focussen op je specialisme zoals Godin dat doet met marketing en Aslander met lifehacking.

Ben je bijvoorbeeld een buitenmens, een natuurliefhebber, laat dat dan naar voren komen in al je uitingen, in je communicatie en je marketingstrategie. Ontwerp je website in gras- en aardetinten, gebruik metaforen in je reclameteksten (werken met jou is vast als een verfrissende boswandeling…). Op die manier kun je je ook onderscheiden op social networking sites als LinkedIn en Twitter.

amazing-photography-57

Een eigen gezicht

‘Authenticiteit’ is een kreet die je steeds vaker hoort. Het lijkt een nieuwe trend om zoveel mogelijk jezelf te blijven, dat spreekt andere mensen aan en maakt je herkenbaar, iemand voor anderen om zich mee te identificeren. Kies voor een kenmerk dat echt van jou is en bij je past en verwerk het in je website, je brochures, je visitekaartje, maar ook in je gesprekken met anderen, en zeker het product of de dienst die je biedt. Dan ‘blijf je hangen’.

Denk eens aan je passie voor reizen, je liefde voor de werken van Klimt of belangrijke karaktereigenschappen zoals doorzettingsvermogen of optimisme.

De workshop Personal Branding bracht mij tot de pay-off (of baseline) Woorden én Daden, die staat voor de taal en communicatie die als een rode draad door mijn leven en carrière lopen (de woorden) én mijn acties en initiatieven: snel reageren op anderen en altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen (de daden). Dat is mijn personal brand, mijn merk.

Heb jij al een personal brand of ben je er nog niet uit? Laat het me weten, ik denk graag met je mee!

Advertenties

2 thoughts on “Jij bent je merk; over authenticiteit en herkenbaarheid

  1. Jessica schreef:

    Hoi Cora, wat een zeer waar stukje. Het werkt op die manier in ieder geval voor mij en geeft mijn bedrijf die voor mijn doelgroep ook de benodigde personalisatie. En het is zooo gemakkelijk om lekker jezelf te zijn 🙂

    Groeten van Kaat 😉

  2. […] Jij bent je merk; over authenticiteit en herkenbaarheid – Squiggles Kies voor een kenmerk dat echt van jou is en bij je past en verwerk het in je website, je brochures, je visitekaartje, maar ook in je gesprekken met anderen, en zeker het product of de dienst die je biedt. Dan ‘blijf je hangen’. […]

Reacties zijn gesloten.