Vakantie en de angst om iets te missen

Er zijn ondernemers die wat vaker op vakantie zouden moeten gaan. Je hoort wel eens dat ze bang zijn een belangrijke opdracht of een nieuwe klant te missen. Je kent het misschien: je plant een weekje of twee in de zon en de telefoon lijkt ineens vaker te gaan. Je had het de afgelopen tijd niet overdreven druk en dus dacht je dat je er wel even tussenuit kon.

Stel: in de week voorafgaand aan je vakantie heb je een afspraak met een potentiële klant. Je was al een aantal maanden bezig contact met hem te krijgen en eindelijk vraagt hij je een aantal persberichten te vertalen die beslist niet kunnen wachten. Als je de opdracht goed volbrengt, zitten er beslist meer klussen in de pijplijn. Een geweldige klant, die wil je graag binnenhalen!

laptop_beach_2

Wat doe je? Geef je je vakantie ervoor op (als het je niets kost om die te annuleren) en pak je deze kans, of neem je het werk misschien wel mee naar je vakantieadres? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het werk uit te besteden aan een collega-vertaler, maar raak je die klant dan niet aan hem of haar kwijt? En lees je tijdens je vakantie je e-mail elke dag (meerdere keren wellicht) om overal van op de hoogte te blijven?

Een paar tips:

  • Schakel (indien dit technisch mogelijk is) een autoreply in. Zo zorg je dat je relaties weten dat je er over een tijdje weer voor ze bent (want negen van de tien keer is de opdracht niet zo dringend als ze je willen doen geloven).
  • Als je bereikbaar wilt zijn voor echt dringende zaken, dan kun je daarin ook het telefoonnummer vermelden waarop je te bereiken bent (want tenzij je een workaholic bent, neem je je zakelijke toestel natuurlijk niet mee op vakantie…toch?).
  • Maak afspraken met een collega-ondernemer, bijvoorbeeld over het checken en beantwoorden van elkaars mail, opnemen van de telefoon of zelfs het overnemen van opdrachten. (Ik heb goed contact met een vertaalster Italiaans, die dus geen directe concurrent is, maar wel verstand heeft van ‘mijn’ zaken en ook nog eens bij mij om de hoek woont.)
  • Je kunt ook (tijdelijk) gebruik maken van een telefoondienst of secretariaatsservice.

Ik ga overigens dit jaar niet met vakantie, ik kan het me nog even niet veroorloven (te rustige tijden gehad). Een voordeel hiervan is wel dat ik al het werk kan opvangen van collega-vertalers. Er zijn er al verschillende die hun (potentiële) klanten naar mij hebben doorverwezen (hint!). Laat maar komen, dat werk! Dit wordt een hete zomer…

Hoe kom jij de zomerperiode door?

