Wie volg je op Twitter?

Over twittiquette.

In aansluiting op mijn stukje Maak je LinkedIn-connecties niet gek, ben ik eens gaan nadenken over wat nu eigenlijk mijn criteria zijn om mensen op Twitter te volgen. Waar let ik op?

Een goede mix van eigen originele tweets en reacties op andere tweeps.
Niet alleen mensen uit mijn vakgebied
van vertalen en schrijven, dat zou te eentonig worden. Ik volg ook marketeers, een cateraar, techneuten, … als ze maar iets interessanters te vertellen hebben dan dat de kinderen onverwachts vrij zijn van school.follow_me_im_the_pied_piper_t_shirt-p235763674891414106qw9y_400
BN’ers of buitenlandse sterren zijn schaars in mijn volglijst, ik heb een paar keer wat schrijvers en acteurs gevolgd, maar raakte daarin nogal teleurgesteld. Sommigen hadden gewoon niet veel boeiends te vertellen, anderen waren erg vol van zichzelf.
Een aanrader is wel Wim de Bie die filosofisch, actueel en met humor twittert.
Ik volg geen mensen voor wie je eerst een verzoek moet indienen of die nog (bijna) niets hebben getwitterd. Ik wil graag eerst zien of wat ze te vertellen hebben interessant genoeg is om te volgen.
En ik zie graag een beetje beleefde twitteraars: een bedankje als ik je een tip geef, een goedemorgen terug als ik je een fijne dag wens.

Mijn twitterbeleid is in grote lijnen, gemiddeld 1 x per dag:

  • op iemand (positief) reageren, bijvoorbeeld een compliment geven of een hart onder de riem steken;
  • een link plaatsen van een interessante website (vak- of interessegerelateerd);
  • een citaat vermelden waar men over kan nadenken;
  • een grapje maken: humor werkt altijd!
  • een mening geven over een actueel onderwerp;
  • een taaltip geven of taalonderwerp aankaarten.

Twitter is een snel medium. Als je denkt dat je wat laat op iemands tweet reageert, herhaal dan even het onderwerp. Als iemand een dag later twittert “ja, dat heb ik ook”, dan weet ik soms niet meer waar het over ging.

Heb je ook twittertips? Deel ze met ons!

2 thoughts on “Wie volg je op Twitter?

  1. peter te riele schreef:

    Ik kan me erg vinden in jouw ervaringen en adviezen. Als ik Twitter ben ik sterk geneigd om te kijken naar de halfvolle (of zelf minder volle) glazen in plaats van de halflege glazen.
    Het gaat me om goede tweets en de andere scroll ik gewoon door heen.

    peterter

  2. Sebastian schreef:

    Bij mij wisselt het. Periodiek volg ik een grote groep mensen, en periodiek haal ik er weer een aantal weg uit mijn lijst. Maar ben inderdaad zeer karig met BNers. Bedankt voor de tip van Wim de Bie – inderdaad de uitzondering!

Reacties zijn gesloten.