Geven en nemen, de essentie van netwerken

(Netwerktips)

Deze week mocht ik weer een gastcollege geven over ondernemerschap aan de Hogeschool voor Tolken en Vertalen ITV. Tijdens een discussie over netwerken legde ik uit dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Want netwerken is een kwestie van relaties opbouwen, van geven en nemen. “Wat geef je dan?” vroeg een van de studenten. Nou, bijvoorbeeld:

  • Informatie, kennis
  • E-books of artikelen via je blog of website (zoals dit)
  • Connecties (breng mensen met elkaar in contact)
  • Aanbevelingen (recommendations op LinkedIn, maar ook mond-tot-mondreclame)
  • Attenties

Vooral bij de twee laatste punten is het belangrijk dat je je connecties min of meer ‘kent’.  En daar is tijd voor nodig.
Aanbevelingen kun je natuurlijk alleen schrijven als je echt met iemand hebt samengewerkt of op een andere manier persoonlijk betrokken bent bij die persoon.Give or Take 2002 - Louise Bourgeois
Met attenties bedoel ik dat je in de gaten houdt wat anderen interesseert en waar ze mee bezig zijn.
Zo kun je, als je weet dat je connectie belangstelling heeft voor kunst, hem of haar wijzen op een mooie tentoonstelling, of iemand die bezeten is van architectuur een artikel sturen dat je hebt gelezen over Zaha Hadid.

Tips voor het bouwen aan relaties

  • Doe wat je zegt. Iemand doorverwijzen, terugbellen, een dienst bewijzen:  doe het!
  • Contact houden. Bel interessante mensen die je hebt ontmoet na afloop nog eens op of stuur een e-mail om te zeggen hoe prettig het contact was.
  • Zoek gemeenschappelijke interesses. Bouw een relatie op dingen die jullie gemeen hebben.
  • Geef iets weg. Geef mensen iets wat ze willen: een idee, een contact, enz.
  • Deel je contacten. Als goede netwerker breng je mensen met elkaar in contact die iets aan elkaar kunnen hebben. En zij zullen dat meestal ook voor jou doen.
  • Kwaliteit is beter dan kwantiteit. Je hoeft niet iedereen te spreken op een bijeenkomst. Zoek mensen die voor jou interessant zijn of – net zo belangrijk! – voor wie jij interessant kunt zijn.
  • Doe het rustig aan. Vraag niet meteen om grote gunsten. Leer elkaar eerst beter kennen zodat je weet wat je écht voor elkaar kunt betekenen.
  • Tweerichtingsverkeer. Als je in het verleden iemand hebt geholpen, is het makkelijker om die ander om hulp te vragen.
  • Neem initiatieven. Bied uit jezelf aan om de ander te helpen.
  • Vraag geen gunst, maar een advies. Als je een opdracht zoekt, vraag dan hoe de ander denkt dat je die kunt vinden.

In mijn boek Vertaler in Ondernemersland staan meer tips, en ook suggesties voor tijdens een netwerkbijeenkomst en hoe je je daarop kunt voorbereiden.

Advertenties

4 thoughts on “Geven en nemen, de essentie van netwerken

  1. Kumar Jamdagni schreef:

    These are all really good tips, Cora. Thanks for reminding us. I’d perhaps even go one step further and limit it to:
    Give without expecting anything in return.
    That way you remain authentic and people will remember WHO you are first, and WHAT you do second. Your relationship will be based on you as a person, which in my view is the best foundation for any relationship.

  2. corabas schreef:

    Dear Kumar, I absolutely agree with you. And ‘just giving’ is also good for YOU.

  3. Ingeborg schreef:

    Leuk en handig hoe je omschrijft wat je als mens allemaal kunt geven. Je kunt zelfs een lijst v overwaarde maken m wat jij allemaal hebt en wellicht vanaf wilt, waar je een ander vaak plezier mee doet . Wat denk je v boeken in je boekenkast die je gelezen hebt ,en soms zelfs niet à toegekomen bent om te lezen, waar je ander heel blij mee maakt?
    Denk in overvloed en wat we elkaar te geven hebben.
    Gr. Ingeborg v Meggelen

  4. corabas schreef:

    Dank voor je aardige woorden, Ingeborg. Er zijn inderdaad duizend-en-één dingen te bedenken die je kunt weggeven. Waar het om gaat is dat je het zo persoonlijk mogelijk houdt en geeft met je hart.

Reacties zijn gesloten.